# thuộc tính lớp
loaixe = "Ô tô"
# thuộc tính đối tượng
def __init__(self, tenxe, mausac, nguyenlieu):
self.tenxe = tenxe
self.mausac = mausac
self.nguyenlieu = nguyenlieu
# instantiate the Car class
toyota = Car("Toyota", "Đỏ", "Điện")
lamborghini = Car("Lamborghini", "Vàng", "Deisel")
porsche = Car("Porsche", "Xanh", "Gas")
# access the class attributes
print("Porsche là {}.".format(porsche.__class__.loaixe))
print("Toyota là {}.".format(toyota.__class__.loaixe))
print("Lamborghini cũng là {}.".format(lamborghini.__class__.loaixe))
# access the instance attributes
print("Xe {} có màu {}. {} là nguyên liệu vận hành.".format( toyota.tenxe, toyota.mausac, toyota.nguyenlieu))
print("Xe {} có màu {}. {} là nguyên liệu vận hành.".format( lamborghini.tenxe, lamborghini.mausac,lamborghini.nguyenlieu))
print("Xe {} có màu {}. {} là nguyên liệu vận hành.".format( porsche.tenxe, porsche.mausac, porsche.nguyenlieu))
The returned result will be:
Porsche là Ô tô.
Toyota là Ô tô.
Lamborghini cũng là Ô tô.
Xe Toyota có màu Đỏ.
Điện là nguyên liệu vận hành.
Xe Lamborghini có màu Vàng.
Deisel là nguyên liệu vận hành.
Xe Porsche có màu Xanh.
Gas là nguyên liệu vận hành.
The above program creates a Car class , then determines the properties and characteristics of the object
We access class properties using __class __. Loaixe. Class properties are shared for all instances of the class.
Similarly, we access the instance properties using toyota.tenxe, toyota.mausac and toyota.nguyenlieu.
However, instance attributes are different for each instance of a class.
Methods (Methods) are functions defined inside the body of a class. They are used to identify the behavior of an object.
Example of Class and Method
class Car:
# thuộc tính đối tượng
def __init__(self, tenxe, mausac, nguyenlieu):
self.tenxe = tenxe
self.mausac = mausac
self.nguyenlieu = nguyenlieu
# phương thức
def dungxe(self, mucdich):
return "{} đang dừng xe để {}".format(self.tenxe,mucdich)
def chayxe(self):
return "{} đang chạy trên đường".format(self.tenxe)
def nomay(self):
return "{} đang nổ máy".format(self.tenxe)
# instantiate the Car class
toyota = Car("Toyota", "Đỏ", "Điện")
lamborghini = Car("Lamborghini", "Vàng", "Deisel")
porsche = Car("Porsche", "Xanh", "Gas")
# call our instance methods
print(toyota.dungxe("nạp điện"))
print(lamborghini.chayxe())
print(porsche.nomay())
Run the program, the screen will return results:
Toyota đang dừng xe để nạp điện
Lamborghini đang chạy trên đường
Porsche đang nổ máy
In this example, there are three methods: dungxe (), chayxe () and nomay (). They are called instance methods because they are called on an instance object (toyota, lamborghini, porsche).
Inheritance allows a class (class) to inherit properties and methods from other defined classes. The existing class is called the parent class, the newly generated class is called the subclass. The subclass inherits all elements of the superclass, which can extend inheritance elements and add new components.
# Lớp cha
class Car:
# Constructor
def __init__(self, hangxe, tenxe, mausac):
# Lớp Car có 3 thuộc tính: tenxe, mausac, hang xe
self.hangxe = hangxe
self.tenxe = tenxe
self.mausac = mausac
# phương thức
def chayxe(self):
print ("{} đang chạy trên đường".format(self.tenxe))
def dungxe(self, mucdich):
print ("{} đang dừng xe để {}".format(self.tenxe, mucdich))
# Lớp Toyota mở rộng từ lớp Car.
class Toyota(Car):
def __init__(self, hangxe, tenxe, mausac, nguyenlieu):
# Gọi tới constructor của lớp cha (Car)
# để gán giá trị vào thuộc tính của lớp cha.
super().__init__(hangxe, tenxe, mausac)
self.nguyenlieu = nguyenlieu
# Kế thừa phương thức cũ
def chayxe(self):
print ("{} đang chạy trên đường".format(self.tenxe))
# Ghi đè (override) phương thức cùng tên của lớp cha.
def dungxe(self, mucdich):
print ("{} đang dừng xe để {}".format(self.tenxe, mucdich))
print ("{} chạy bằng {}".format(self.tenxe, self.nguyenlieu))
# Bổ sung thêm thành phần mới
def nomay(self):
print ("{} đang nổ máy".format(self.tenxe))
toyota1 = Toyota("Toyota", "Toyota Hilux", "Đỏ", "Điện")
toyota2 = Toyota("Toyota", "Toyota Yaris", "Vàng", "Deisel")
toyota3 = Toyota("Toyota", "Toyota Vios", "Xanh", "Gas")
toyota1.dungxe("nạp điện")
toyota2.chayxe()
toyota3.nomay()
Results returned:
Toyota Hilux đang dừng xe để nạp điện
Toyota Hilux chạy bằng Điện
Toyota Yaris đang chạy trên đường
Toyota Vios đang nổ máy
This program creates two inheritance classes: the Car parent class and the Toyota subclass .
Declare the new constructor to assign values to the properties of the parent class. The super () function precedes __init __ to call __init __ content of Car.
Toyota Class inherits the function chayxe () and dungxe () of the Car class and modifies a behavior expressed in dungxe () method. Then the subclass adds new element nomay () to extend inheritance.
Using OOP in Python, we can restrict access to the inner state of the object. This prevents data from being modified directly, called packaging . In Python, we denote this private property by using an underscore as a prefix: '_' or '__'.
class Computer:
def __init__(self):
# Thuộc tính private ngăn chặn sửa đổi trực tiếp
self.__maxprice = 900
def sell(self):
print("Giá bán sản phẩm: {}".format(self.__maxprice))
def setMaxPrice(self, price):
self.__maxprice = price
c = Computer()c.sell()
# thay đổi giá.
c.__maxprice = 1000
c.sell()
# sử dụng hàm setter để thay đổi giá.
c.setMaxPrice(1000)
c.sell()
Screen showing results:
Selling Price: 900
Selling Price: 900
Selling Price: 1000
In this example, you initialize the Computer class, use __init __ () to store the maximum selling price of the computer. But after use, you need to modify the price, but you can't change it in the normal way because Python has considered __maxprice as a private property. So to change the value, we use the setter function setMaxPrice ().
Polymorphism is a concept where two or more classes have the same methods but can be implemented in different ways.
Suppose, we need to color a shape, there are many options for your shapes like rectangles, squares, circles. However, you can use the same method to color any shape.
class Toyota:
def dungxe(self):
print("Toyota dừng xe để nạp điện")
def nomay(self):
print("Toyota nổ máy bằng hộp số tự động")
class Porsche:
def dungxe(self):
print("Porsche dừng xe để bơm xăng")
def nomay(self):
print("Porsche nổ máy bằng hộp số cơ")
# common interface
def# common interface
defkiemtra_dungxe(car): car.dungxe()
# instantiate objects
toyota = Toyota()
porsche = Porsche()
# passing the object
kiemtra_dungxe(toyota)
kiemtra_dungxe(porsche)
In this example, you have just created two layers of Toyota and Porsche, both of which have a dungeon () method. Of course their functions are different. We use polymorphism to create common functions for two classes, that is kiemtra_dungxe (). Next, you pass the toyota and porsche object to the newly created function, and we get this result:
Toyota dừng xe để nạp điện
Porsche dừng xe để bơm xăng
So Quantrimang has just introduced you to the highlights of OOP. Through the article, some comments like this can be drawn:
See more:
Previous article: Exception handling - Exception Handling in Python
Next lesson: Learn Class and Object in Python